#6: Een waardevol merk

Okay, voor de oplettende lezer zou ik deze (lang uitgestelde) editie van Draper On Coffee, wijden aan het opmerkelijk maken van contentmarketing. Dit ga ik zeker ook doen, maar dan in een latere editie.

Ik realiseerde me dat ik van mening ben dat je pas een waardevolle rol kunt innemen, als je goed weet wie je bent en waarom je doet wat je doet. Als we het dan over contentmarketing hebben dat gericht is op de (latente) behoefte van de consument, dan zal jouw merk pal naast de consument in het hart van al jouw activiteiten moeten staan. Tijd om te beginnen om dit scherp te stellen, al voordat je een waardevolle rol voor jouw doelgroep gaat formuleren.

Zo heb ik zelf jaren geleden omschreven dat het mijn missie is om de afstand tussen mens en merk te verkleinen, door wederzijds waardevolle merk- en business strategieën te ontwikkelen. Dit zou jullie in je behoefte moeten voorzien, om jullie groei- of continueringsdoelstellingen te behalen. Daarna ben ik pas gaan kijken hoe ik dit ging over de bühne ging brengen, in welke vorm en middels welke media.

Om te zorgen dat iedereen die voor, met of in jouw organisatie op een duurzame en rendabele manier samenwerkt (of voor je praat), is het van essentieel belang dat ze voelen en snappen waaraan ze bijdragen. Het begint dan ook met het formuleren van een heldere missie van wat jouw bijdrage in deze wereld kan zijn (the why if you will). Om vervolgens te omschrijven wat je visie is over hoe je die bijdrage kunt leveren en uiteindelijk benoem je de waardes waar je vanuit gaat handelen (note: zet dit alsjeblieft in elke briefing naar je bureau of je collega’s).

Je marketingsucces wordt dan grofweg bepaalt in hoe je je product, klanten en merk beheert. En je differentieert jezelf uiteindelijk door de waarden, het gedrag en je marketingmix wat je jouw merk meegeeft. De waarde transactie naar jouw klant vindt vervolgens plaats hoe je in de behoeftes op functioneel, emotioneel en maatschappelijk vlak voorziet.

Deze punten van waarde transactie geven dan ook vorm aan de waardevolle rol die je inneemt in het bestaan van jouw (toekomstige) klant. Vanuit deze rol kunnen we kijken naar wat we waarom, waar en in welke vorm kunnen communiceren naar jouw (toekomstige) klanten en bepalen we hoe het binnen hun gedrag past en hoe dit zich gaat onderscheiden ten opzichte van jouw (indirecte) concurrentie.

En ja, dit behandelen we dan in de volgende editie van Draper On Coffee.

Any Q’s? I’ve got A’s | Neil out.

P.S. het is een serieuze en zware klus om het bovenstaande te beantwoorden, waar dus veel uren onderzoek, denk-, schrijf- en toetswerk in gaat zitten. Wanneer je dit zelf wilt gaan doen, dan raad ik je aan het oeuvre van Porter, Aaker, Byron Sharp en het recente werk van Kotler te lezen (of mij te bellen).

© Nieuwe Koffie