Today’s notes: display campaigns

Vandaag de dag is online marketing niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Jaarlijks zijn er nieuwe trends en technieken die voor kansrijke veranderingen zorgen binnen de onlinemarketingindustrie. Dat online zich goed leent voor performance-campagnes is geen hogere wiskunde, maar toch kunnen veel bedrijven gemakkelijk nog meer rendement realiseren uit hun online campagnes. De komende maanden zal ik daarom een aantal posts plaatsen met handige tips om makkelijk en snel meer rendement uit je onlinemarketingbudget te halen. Voor de experts geen baanbrekende info, maar voor vele (online) marketeers en ondernemers die zelf de marketingwerkzaamheden uitvoeren, interessante materie.

1. Visibility Tracking:

Meet hoelang jouw online uitingen in beeld zijn. Wij hanteren doorgaans vijf seconden. Voor ons telt een uiting dan pas als een impressie. Als we merken dat de helft van de banners minder dan twee seconden in beeld is geweest, dan zijn de ad views eigenlijk niet zichtbaar geweest. Dit percentage kun je dan ook in mindering brengen op de berekening van je CPO. Zo kun je de effectieve CPO beter uitrekenen. Daardoor kun je tevens het resultaat per site in kaart brengen, beoordelen en optimaliseren.

2. Per device een creatie:

HTML 5-banners zijn natuurlijk al een flinke verbetering in vergelijking met Flash. Al is het alleen maar omdat HTML 5-banners in alle browsers en op elk device zichtbaar zijn (als de adblocker uitstaat). Toch kan het verstandig zijn om voor bepaalde campagnes onderscheid te maken in creatie op device-niveau. Zo is het interessant om gebruik te maken van de kracht van een mobiel device. Voorbeeld: je ontwikkelt een mobiele displaycampagne en je wil het device optimaal inzetten. Dan kan je bijvoorbeeld een store locator toevoegen die de gebruiker direct de route naar de winkel van de adverteerder laat zien. Of je kunt een WhatsApp-sharebutton toevoegen waarmee de gebruiker een opmerkelijke campagne of een uniek aanbod direct kan delen met vrienden. Zo richt je de creatie in op elk specifiek device en kun je optimaal gebruikmaken van de kracht van een device. Dat genereert meer zichtbaarheid en meer traffic.

3. Orderwaarde vs. orderaantallen:

Het uitsluitend optimaliseren o.b.v. orderaantallen is niet de meest rendabele optie. Orderbedragen kunnen namelijk verschillen en door puur naar de orderaantallen te kijken negeer je de marges achter de orders. Als je de orderwaarde van iedere, aparte order meet en die gegevens meeneemt in het optimalisatieproces kun je meer rendement behalen. Voorbeeld: kanaal A realiseert 10 orders en kanaal B realiseert 6 orders. Het lijkt dan logisch om te investeren in kanaal A, maar het kan zo zijn dat kanaal B orders realiseert met een veel hogere waarde. Lang verhaal kort: focus dus niet alleen op de aantallen, maar ook op de kwaliteit en de waarde van je orders. Alleen dan kun je de campagne écht optimaliseren en meer rendement behalen.

Dat was het voor deze keer. Stay tuned for more ways to improve your online media campaigns!

© Nieuwe Koffie