Today’s notes: effect van online inzet op offline store traffic

In de vorige editie van Digital Notes heb ik een aantal handige tips gedeeld om makkelijk en snel meer rendement uit je onlinemarketingbudget te halen. In deze editie wil ik een aantal mogelijkheden delen, waarmee je kan nagaan wat het effect is van een online campagne op de traffic en sales in jouw fysieke winkel. Voor veel partijen is dit een terugkerend vraagstuk: wat heeft de online inzet bijgedragen aan de offline store traffic? Online traffic en sales zijn uiteraard makkelijk 1 op 1 te tracken. Om het effect van de online inzet op de offline store traffic te tracken, is iets meer nodig, maar het is niet onmogelijk. Dit kan op verschillende manieren.

1. Vouchers/incentives:

De makkelijkste manier om dit te doen, is het koppelen van een kortingsvoucher aan de online campagnes. Hierdoor kun je nagaan hoeveel personen vanuit een online kanaal of campagne jouw winkel bezoeken. Het nadeel hiervan is dat men geen online product meer aanschaft, maar vrijwel altijd eerst naar de winkel zal gaan vanwege de korting. Dan loop je het risico dat men in de tussentijd afhaakt.

In plaats van een kortingsvoucher kun je ook denken aan een incentive. Dit is het liefst een item dat aansluit op de producten die je aanbiedt. Een event in jouw winkel waarvoor je je moet registreren, kan ook een trigger zijn om zowel online in aanraking te komen met jouw merk en product als offline de fysieke winkel te bezoeken en dus te converteren.

2. Wifi hotspot in store:

Een koppeling tussen online en offline kan ook gemaakt worden door middel van een wifi hotspot in jouw winkel. Door het aanbieden van gratis wifi aan klanten, waarbij zij zich eerst op een mobiele landingspagina moeten registreren, kun je een bezoek aan deze pagina instellen als doel binnen Google Analytics. Het is hierbij van belang dat je een melding over de algemene voorwaarden en het cookiebeleid plaats op deze pagina. Wanneer een klant eerder op jouw website is geweest, kan je via Google Analytics nagaan welke online campagnes deze klant heeft gezien. Hierdoor kun je nagaan welke inzet het beste rendeert voor de store traffic.

3. Store visit conversions:

Door middel van een gps-functie op een mobiele telefoon is het mogelijk om te kijken of iemand in jouw winkel is geweest of niet. Een groot deel van de Nederlanders maakt gebruik van een smartphone, waarvan de gps vaak standaard aanstaat. Daardoor kan Google de locatie van de mobiele telefoon bepalen, checken of je bijvoorbeeld een AdWords-advertentie aanklikt en het vervolgens tracken wanneer je in de fysieke winkel bent. Uiteindelijk kun je zo met een analyse van die resultaten het verband zien tussen de online inzet en de offline store traffic.

Tevens is er een manier om prospects, die nog niets gekocht hebben, uit de fysieke winkel alsnog online te laten converteren. Dit kan met Facebook Custom Audiences en Google Customer Match. Hiervoor dien je het e-mailadres van de (potentiële) klant te achterhalen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een klantenkaart of een inschrijving voor een nieuwsbrief. Vervolgens kun je met profieldata van Facebook en Google zorgen dat offline prospects die nog niet geconverteerd zijn in je fysieke winkel alsnog middels je online campagne converteren. Ook is het zo mogelijk om patronen van specifieke regio’s van je vestigingen en online advertenties inzichtelijk te maken. Bij toekomstige campagnes kun je hier vervolgens op gaan aansturen om het rendement te verhogen.

Dat was het weer voor deze keer. Thanks for your time and stay tuned for more ways to improve your online media campaigns!

© Nieuwe Koffie