#1: Inleiding

Een spannend moment, voor mij dan…

Dit is namelijk een inleiding voor een reeks artikelen die ik ga schrijven over contentmarketing. Deze artikelen zijn een beschrijving van mijn eigen gedachten, de meningen van anderen en informatie uit boeken en artikelen, waarvan ik denk dat jullie er wat aan kunnen hebben.

Logischerwijs is content in een opmerkelijke vorm en content die anders is dan andere content heel belangrijk. Alleen dat is wat mij betreft een randvoorwaarde voor de content die we maken. Daar draait het niet alleen om. Mensen worden blootgesteld aan een kakofonie van beeld en geluid. Alle communicatie bevat het mooiste verhaal en de beste deals. Daar bovenop willen we allemaal de beste en diepste relatie opbouwen door over-the-topservice te bieden. Maar wat als we ons niet alleen richten op het opmerkelijk zijn, maar ook op content maken waar mensen wat aan hebben.

Voor mij is het dus niet content maken waar wij wat aan hebben, maar wel content maken waar de ontvanger wat aan heeft. Juist dan maken we content waar mensen behoefte aan hebben en zullen we een logische plek innemen in hun bestaan.

Het viel me op dat veel van de blogs die geschreven worden vaak een reactie zijn op het werk van anderen of dat de schrijvers laten zien wat je niet moet doen. Ze geven een reactie in plaats van zelf iets te bedenken. Dus dacht ik: als ik deze kritiek heb op een ander, dan moet ik het wel zelf creëren.

De bedoeling van deze artikelen is dat jullie er wat aan hebben en dat dwingt mij om dieper over dit onderwerp na te denken. Ik schrijf vanuit mijn eigen visie over contentmarketing. Ik ga in op wat contentmarketing is, welke soorten er zijn, wat het voor jou en jouw doelgroep kan doen, welke ingrediënten erin zitten en waar het aan hoort te voldoen. Ook leg ik uit uit welke fases contentmarketing bestaat en wat er gestructureerd per fase gedaan moet worden.

In het volgende artikel begin ik met de definitie van contentmarketing die ik hanteer. Dat zal de rode draad zijn voor de rest van de artikelen.

Ciao for now | Neil

© Nieuwe Koffie