#5: Volgorde van marketing

“Is it worth it, let me work it – I put my thing down, flip it and reverse it Ti esrever dna ti pilf nwod gniht ym tup I ~quote: Missy Elliot”

Toen ik begon met het schrijven van deze artikelen, ben ik ervan uit gegaan dat (content) marketing iets is waar mensen wat aan hebben en niet iets doen waar alleen het merk wat aan heeft. Simpelweg – er moet dus een wederzijds belang zijn.

Wanneer we kijken naar de definitie van contentmarketing die ik heb opgesteld met het IAB, hebben we als uitgangspositie genomen dat de mens in het marketingproces centraal staat. Echter, als we kijken naar de huidige staat van marketing (uitzonderingen daargelaten), lijkt deze niet aan te sluiten bij een benadering waarin de mens centraal staat.

Voorheen bedachten merken wat zij vonden wat de doelgroep moest denken, doen of voelen en serveerden vervolgens de boodschap uit. Vandaag de dag moeten we eerst weten wat de doelgroep nodig heeft, welke rol we hierin als merk kunnen spelen, welk (consumptie) gedrag de doelgroep vertoont om vervolgens vast te stellen wat we ze wanneer en waar gaan bieden (vertellen). Juist dan maken mensen sneller een beslissing, die logischerwijs ook beter aanvoelt en omdat het bij hen past.

De volgorde van toen en nu: merk, media, communicatie & mens.

De volgorde van nu&en verder: mens, merk, communicatie & media.

Zo geloof ik erin dat merken die de behoefte van hun doelgroep écht begrijpen en zich kunnen aanpassen aan hun gedrag, de merken zijn die voorop de status quo blijven. Media en communicatie dienen ingericht te worden op de consumer journeys en moeten ervoor zorgen dat het merk te allen tijde zowel fysiek als emotioneel aanwezig is. Dit brengt vooruitgang in marketing en een waardevollere gebruikerservaring.

Dus hoe kom je er eigenlijk achter wat iemand zijn of haar belang is? Juist ja, door vragen te stellen, onderzoek te doen en vooral door goed te luisteren.

Immers, “Een goeie verkoper heeft 2-oren en 1-mond.” ~ quote: Gijs Bakker – Innovative Partners

De opdracht voorhanden is goed uitdenken welke intrinsieke krachten jouw merk of product bezit en deze helder in kaart te brengen. Vervolgens ga je met een open vizier onderzoeken welke behoeftes er bij de mens leven. Overal waar jouw merk of product een behoefte van de mens raakt, is waar je een logische en waardevolle rol kunt spelen als merk.

Vervolgens is het zaak om te kijken welke doelgroepen deze behoeftes hebben, en wat hun gedrag is, door wie, wat, waar en wanneer ze worden beïnvloed, hoe hun oriëntatie- en aankoopproces is ingericht en hoe jouw merk of product antwoord geeft op hun specifieke behoefte.

Tot slot ga je nadenken welke communicatie relevant en opmerkelijk is en waar en wanneer je d.m.v. media aanwezig moet zijn.

Een voorbeeld dat ik kan geven is dat Vans een sportieve lifestyle sportschoen levert met een uniek ontwerp en die is ontwikkeld voor Skateboarden. Logischerwijs vervult deze schoen de behoefte voor een aantrekkelijke goed werkende sportschoen, maar dat betekent voor al hun doelgroepen wat anders. Zo wordt de communicatie naar niet-skaters anders omschreven dan naar de skateboarder. “Aloha, frisse paar kicks speciaal voor het warme weer” vs. “ultra lichte schoenen met perfecte demping zodat je langer door kan gaan”. Zelfde schoen – andere boodschap, andere mediasegmentatie.

Bij Nieuwe Koffie hebben we een formule omschreven wat volgens ons de ideale marketingformule is en wat als basis werkt voor onze activiteiten. Dit zal ik buiten Draper on Coffee behandelen.

In de volgende editie zal ik ingaan op hoe je communicatie relevant en opmerkelijk maakt.

Any Q’s? I’ve got A’s | Neil out.

© Nieuwe Koffie