#8 Draper On Coffee – FMCG state of social

Vorige week werd mij gevraagd welke waarde socialmedia FMCG-merken gaat brengen in de komende 5 jaar.

Ik vond het een uitdagende vraag en daarom deel ik mijn antwoord met jullie in deze editie van Draper On Coffee.

Om deze vraag correct te beantwoorden ga ik eerst uitzoomen en kijken naar een aantal trends die de consumentenmarkt gaan doen bewegen. Gebaseerd op deze trends omschrijf ik de implicaties op de social arena en hoe dit kansen gaat bieden voor FMCG merken.

A. Wereldwijd zal de middenklasse uitbreiden met ongeveer 1-miljard consumenten

De hoofdvraag die vervolgens herrijst is; hoe we omgaan met deze overvloed van mensen met ieder een specifieke behoefte die een overvloed van media gebruiken in een altijd verbonden wereld?

B. Digitaal is de modus-operandi en zal normaliseren, dit impliceert dat er strategische vragen beantwoord moeten worden.

Hoe bouw je een succesvol merk door online kanalen en hoe manage je de online shelf-space?
Hoe manage je jouw merk en categorieën binnen een social, lokaal en mobiel genetwerkte wereld?
Hoe ga je technologische kansen adopteren/benutten en hoe ga je jouw doelgroep beter begrijpen en een verbinding met ze maken?

C. Waarde proposities worden belangrijker

Bouw op een emotioneel- (brand) en een functioneel-niveau (product) een betekenisvolle waardetransactie gebaseerd op consumenten behoeftes.

D. Volatiliteit – producten/diensten worden duurder door schaarste (van materialen)

Waarde dient gecreëerd worden buiten prijs, imago en aanbod om – maar in manieren dat effect hebben op de algehele oriëntatie-/ aankoop ervaring en die zijn ingericht op de behoeftes van de consument.

De hoofdzakelijke waarde die socialmedia zal bijdragen aan FMCG-merken is dat niche multi-platform marketing en longtail strategieën toegankelijk & haalbaar zullen zijn door de technologische kansen en de enorme de adoptie van digital.

Hieronder een aantal functionele ontwikkelingen die in de social arena de waarde zullen doen verstevigen:

Artificial Intelligence (AI) zal de waarde voeden, faciliteren en versnellen en zal er voor zorgdragen dat de consument een waardevolle en persoonlijke ervaring krijgt met jouw merken.

Social-Lokaal-Mobiele marketing zullen samensmelten waar, bijvoorbeeld, AI er een bijdrage zal leveren aan de lokalisering en het ritme van jouw merk/productinteracties. Gebaseerd op de social graph en de customer journey zullen advertenties/aanbiedingen/berichten gepushed worden waar consumenten op dat moment zijn en verkeer naar de (online) winkel opleveren.

In ’t kort; AI zal alle merkinteracties distribueren op het juiste moment, in de juiste plaats, in de juiste (sociale) context en naar het juiste persoon – herkent AI een winkel in een selfie? Geef die persoon een korting of een top deal!

Augmented Reality zal een rol spelen in waar een product/dienst/belofte van het merk het beste past binnen de omgeving waarin de consument zich bevindt. Socialmedia zijn visuele media die zwaar leunen op de op de camera in de mobiele telefoon, hierdoor zal de technologische van Augmented Reality enorm versnellen. Door een extra laag te bieden binnen de omgeving van de consument kunt je als merk een branded utility bieden – wat als je telefoon je verteld hoe je de wijnvlek moet verwijderen?

Weergaloos portfoliomanagement – door de technologische mogelijkheden en de groei in ‘connected-consumers’ kunnen merken nu gepersonaliseerde content stromen creëren die zijn afgestemd op het orientatie- en aankoopproces van de consument en welke communiceren met de ‘owned’ digitale kanalen van een merk.

Sterkere merkbetrokkenheid, merkvoorkeur en een sales uplift kunnen gerealiseerd worden door chatbots die helpen met het bouwen van merk associaties en kunnen converteren naar sales. Als voorbeeld een consument dat praat met een chatbot van een shampoo-merk over klitten in het haar en waarbij het shampoo-merk hen tips geeft hoe klitten voorkomen kunnen worden, wat ze er aan kunnen doen en een product voorstellen die hen hierbij helpt.

Grote merkbekendheid kan gerealiseerd worden door tijdelijke content en livestreams – tijdelijke content geeft een waardevolle doorlopende communicatie met consumenten en een branded partnership binnen de juiste merk-omgeving zal groots en effectief bereik realiseren.

De implicaties van deze socialmedia ontwikkelingen/mogelijkheden de komende 5 jaar zijn dat merken een grote poel van waardevolle content moeten maken wat past binnen de data-gedreven systemen die de waardevolle merk-interacties managen en een naadloze merkervaring bieden op socialmedia.

Zo – na deze Draper On Coffee is mijn bullshit bingo kaart van vakjargon weer gevuld. 🙂

See you next time!

Ciao for now | Neil

© Nieuwe Koffie