Je bent druk, druk, druk. Grote kans dat je tijd te kort komt, juist met je dagelijkse to do’s. Van eten bereiden tot schoonmaken: misschien ben je op zoek naar manieren om je huishouden meer te optimaliseren. Lees verder voor onze tips!
Gemak in de keuken
Vooral in de keuken ben je veel tijd kwijt aan je dagelijkse huishoudelijke taakjes. Je wilt immers goede maaltijden bereiden. Ook wil je genieten van een lekker kopje koffie. Maar laat gemak de hoofdrol spelen! Maak je koffie bijvoorbeeld met compatible Senseo koffiepads, om razendsnel een smaakvol bakje te bereiden. Natuurlijk met de vertrouwde smaak waar je zo dol op bent. Naast een handig koffiezetapparaat, is er meer om aan te denken. Gebruik meer nuttige keukenapparatuur, zoals een krachtige blender, kwalitatieve oven en moderne koelkast. Zo is het bereiden van je maaltijden namelijk iedere dag weer een feest. Je kunt je maaltijden ook meer voorbereiden, in het weekend bijvoorbeeld. Op drukke, doordeweekse dagen hoef je zo nog maar kort in de keuken te staan.
Goede voorraad
Een goed gevulde voorraadkast zorgt voor meer gemak op dagelijkse basis. Je hebt zo immers altijd iets in huis om een maaltijd mee te bereiden! Zorg daarom dat je de basic benodigdheden in huis hebt. Pasta, rijst, granen, crackers, tomatensaus, soep in blik en groenten in pot: geef het een plekje in huis. Zo loop je nooit meer tegen het probleem aan dat je niets kunt bereiden, zonder eerst per se naar de supermarkt te gaan. Goede koffie hoort natuurlijk ook thuis in de voorraadkast. Kies de koffie die je lekker vindt, zoals Tassimo. En denk naast koffie nog aan thee, limonade en andere drankjes, op basis van wat je graag drinkt. Houd de voorraadkast netjes bij: als er iets (bijna) opgaat, kun je het alvast aanvullen. Dit zit na verloop van tijd gewoon in je systeem!
Overzichtelijk schema
Werk met een overzichtelijk schema in je huishouden. Hang bijvoorbeeld een groot whiteboard op in de (bij)keuken om dit op te noteren. Hierop kun je allerlei zaken schrijven. Denk aan de maaltijden die je per dag gaat bereiden. Of schrijf juist het schoonmaakrooster op. Welke taak voer je uit op welke dag? Vervolgens hoef je alleen nog maar een blik op het bord te werpen: je hoeft er dus niet meer actief over na te denken. Dat scheelt tijd en energie! Ook voorkom je dat de taken snel opstapelen. Het is juist een ideale manier om het allemaal netjes bij te houden. Heb je een gezin? Je hoeft niet alles zelf uit te voeren, maar kunt meerdere gezinsleden taakjes in het huishouden geven. Zo doe je het samen – en vele handen maken licht werk.
Spullen wegdoen
Tot slot: het kan je ook helpen om meer spullen de deur uit te doen. Hoe voller je huis namelijk is, hoe meer onderhoud je eraan hebt. Natuurlijk hoef je heus niet zomaar afscheid te nemen van je halve inboedel. Maar kijk wel eens kritisch naar de items die je wel en niet in gebruik hebt. Zoek je kledingkast uit, of de wel bekende rommellade. Dit is een goed beginpunt. Het geeft ruimte in je huis én in je hoofd als je afscheid neemt van items die je niet gebruikt of die je niets meer brengen. Geef het weg aan anderen of lever het af bij de kringloopwinkel. Spullen met meer waarde kun je verkopen: zo houd je er meteen een extraatje aan over. Wat je wel bewaart, kun je juist netjes opbergen. Zorg voor genoeg opbergplek in huis, in de vorm van kasten, manden en bakken. Elke extra vorm van opbergruimte is welkom in huis. Op die manier houd je je huis namelijk ook meteen netjes, wat een laatste tip is om aan te werken.
Meer dagelijks gemak is heerlijk om na te streven. We hopen dat de bovenstaande tips je op weg helpen! Het zit hem dus al in kleine veranderingen, waar je iedere dag weer profijt van hebt.