Iedere dag vindt er wel een vorm van communicatie plaats. Dit kan verbale communicatie zijn, een communicatievorm via woorden. Denk hierbij aan telefonisch of in het echt. Je hebt ook non-verbale communicatie, dat is een communicatiesoort zonder woorden. Zo heb je nog veel meer communicatiesoorten waar je dagelijks mee te maken hebt. Voor sommige mensen is communicatie nog best een lastig ding om onder de knie te krijgen. Daarom gaan we in dit artikel een aantal tips geven om beter te kunnen communiceren. 

Concreet en effectief

Het is belangrijk om concreet en effectief te communiceren, je wilt natuurlijk wel dat mensen je begrijpen. Ook wil je dat dit effectief gebeurt. Je hebt hier verschillende manieren en hulpmiddelen voor zoals een communicatietraining bij Spotlight Training & Ontwikkeling. Je kan natuurlijk ook zelf een paar aanpassingen doen om effectiever en concreter te communiceren. Probeer zo min mogelijk met je armen over elkaar te praten en probeer je zinnen zo kort en direct mogelijk te houden. Veel sarcasme helpt niet bij concreet en effectief communiceren. 

Lichaamstaal

Lichaamstaal is ook belangrijk bij het communiceren. Met je lichaamstaal kan je al veel overbrengen en uitstralen. Dit geldt ook voor de persoon waarmee je praat. Door op de lichaamstaal te letten van de persoon waarmee je in gesprek bent, kan je al veel oppikken. Door te letten op de ogen, hoe ze dingen zeggen en bepaalde bewegingen kan je al veel leren over hoe ze zich voelen of wat ze proberen over te brengen. Probeer dus ook bij jezelf op je lichaamstaal te letten tijdens het communiceren. Wil je een plan voorstellen aan je baas? Zorg dan dat je iets met veel vertrouwen verteld en met je armen open en je hoofd omhoog. Zo geef je automatisch al een uitstraling vol zelfvertrouwen. Dit kan zeker helpen in het communiceren en dingen overbrengen.

Voorbereiding

Soms is het ook gewoon even goed om voorbereid te zijn. Je kan van tevoren al nadenken over een aantal onderwerpen waar je het over wilt hebben of bepaalde vragen die je kunt stellen. Je hoeft niet woord voor woord uit te typen wat je gaat, zeggen maar een paar onderwerp idee├źn en vragen bedenken kan uiteindelijk erg helpen voor een soepele communicatie. Al helemaal met een presentatie of andere soortgelijke dingen is het aan te raden om goed voor te bereiden en te weten wat je wilt zeggen. Zo kom je ook meer zelfverzekerd over als je uiteindelijk begint met praten omdat je goed weet wat je wilt zeggen.