Koffie: voor velen onmisbaar in het dagelijks leven. Wanneer je opstaat begin je natuurlijk met een sterke kop koffie, op werk volgt de tweede, tussen de middag bij de lunch de derde en ‘s avonds na een lange dag de vierde. Kortom, Nederlanders zijn echte koffieliefhebbers.

Dit blijkt onder andere ook uit het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek. Tijdens dit grootschalige onderzoek wordt het koffiegedrag van Nederlanders van 16 jaar en ouder bijgehouden. Uit de cijfers van het onderzoek in 2020 bleek dat Nederlanders gemiddeld 4 koppen koffie drinken per dag. Dit is een totaal van ongeveer 1.456 kopjes koffie per jaar!

Er is dus een goede reden voor het feit dat Nederland op de vijfde plaats staat van de meeste koffiedrinkers ter wereld. Ook blijkt er uit onderzoek dat de meeste kopjes koffie buiten de deur genuttigd worden. En dit is niet vreemd, als je denkt aan de hoeveelheid koppen die er op werk doorheen gaan.

Haast alle bedrijfspanden hebben dan ook standaard een koffiezetapparaat in hun gebouw. Vaak zelfs meerdere per afdeling. Maar het kan redelijk duur zijn om de koffiebonen en bekers continu bij te moeten houden. Voor bedrijfseigenaren die wat willen besparen, is er daarom een koffieabonnement met machine.

Een goede start van de dag

Waarom is koffie nou daadwerkelijk zo populair? Allereerst iets over de geschiedenis. Rond de zestiende eeuw werden de eerste kopjes koffie gedronken, voornamelijk in Egypte, Perzië, Turkije en Syrië. De koffieplant zelf is eeuwen eerder, rond de tiende eeuw, ontdekt in Ethiopië, waarna het bestaan ervan zich snel verspreidde. 

In koffie zit het stofje cafeïne. De reden dat een vliegende start van de dag mogelijk wordt gemaakt wanneer er koffie wordt gedronken, komt door dit stofje. Het zorgt namelijk voor een kleine uitbarsting van energie en een verhoogd concentratie- en prestatievermogen. 

Voor ieder wat wils

Tegenwoordig kan koffie op enorm veel verschillende manieren gedronken worden, waar er vroeger enkel zwarte koffie bestond. Zo zijn er de bekende varianten espresso, latte macchiato en cappuccino. Deze soorten zijn ontstaan in Italië, waardoor ze gezien kunnen worden als echte Italiaanse koffie. 

Daarnaast zijn er nog de Americano, de flat white en natuurlijk alle varianten die je in restaurants en cafeetjes kan bestellen. Neem maar eens een kijkje bij Starbucks bijvoorbeeld. Daar vind je de gekste combinaties van smaken en experimenten van koffie. Met andere woorden, er is voor ieder met een eigen voorkeur wel iets!

Koffiemachines

Als bedrijf staat er natuurlijk een bepaalde druk op je om te voldoen aan verwachtingen en eisen die werknemers hebben. Keuze uit drankjes en etenswaren is daar één van. Daarom is

het handig om een koffieabonnement met machine te nemen zodat er gegarandeerd keuze is voor iedereen. Een koffieabonnement met machine zorgt ervoor dat jij een compleet, goed werkend en groot koffiezetapparaat geleverd krijgt inclusief bonen. Hiermee ben je als eigenaar een stuk goedkoper uit en kunnen jouw medewerkers hun koffie drinken.